Ontstoken tandvlees

Gezond tandvlees is roze, ligt strak om tanden en kiezen en bloedt niet als jij je tandenpoetst. Rood, gezwollen of bloedend tandvlees is meestal een teken van ontstoken tandvlees of gingivitis. Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door tandplak tussen jouw tanden en kiezen of op de overgang van tandvlees naar tand of kies.

Hoe herken ik ontstoken tandvlees?

De ontsteking van uw tandvlees kan plaatselijk zijn, tussen tanden of kiezen, maar kan zich ook uitstrekken over het hele tandvlees. Ontstoken tandvlees doet meestal geen pijn, maar het tandvlees kan wel gevoelig zijn als je het aanraakt. Dat merk je als je tandenstokers, ragers of flossdraad gebruikt. Soms gaat ontstoken tandvlees samen met een vieze smaak in de mond of met een slechte adem.

Parodontitis

Als de ontsteking van het tandvlees zich uitbreidt, kan deze het kaakbot aantasten dat onder het tandvlees ligt. Deze ernstige vorm van ontstoken tandvlees heet parodontitis en kan er uiteindelijk voor zorgen dat tanden en kiezen los gaan staan of zelfs uitvallen.

Wat kan ik doen om ontstoken tandvlees weer gezond te maken?

De enige manier om ontstoken tandvlees te genezen is door dagelijks alle tandplak te verwijderen. Niet alleen tweemaal per dag tandenpoetsen, maar ook zorgvuldig alle tandplak tussen uw tanden en kiezen verwijderen. Tandenstokers, ragers of flossdraad zijn hiervoor geschikt. Gebruik deze hulpmiddelen dagelijks. U kunt ook een plakverklikker gebruiken. Dat is een kauwtablet met kleurstof die de plak op de tanden en kiezen zichtbaar maakt.

Roken en tandvleesproblemen

Roken is slecht voor uw tandvlees. De nicotine in tabaksrook vernauwt de haarvaatjes in het tandvlees, waardoor het tandvlees van rokers er bleker uitziet en minder snel gaat bloeden. Desondanks kan het tandvlees toch ontstoken kan zijn. Het tandvlees van rokers herstelt minder goed van een ontsteking.

Tandvleesproblemen tijdens de zwangerschap

Ook als u zwanger bent heeft u meer kans op tandvleesproblemen. Het tandvlees reageert door de veranderde activiteit van uw hormonen heftiger op de aanwezigheid van tandplak. Extra aandacht voor de mondhygiëne tijdens uw zwangerschap is dan ook zeer belangrijk. Lees ook de folder Gezond gebit tijdens de zwangerschap.

Folders gerelateerd aan "Ontstoken tandvlees"